Onderwijs
Op onze school krijgen kinderen de tijd en ruimte om te groeien. Wij vinden oprechte aandacht voor alle kinderen belangrijk. Hierom hebben we kleine klassen en veel onderwijsassistenten. Wij helpen kinderen zichzelf te ontdekken en te ontwikkelen zodat zij evenwichtige en gelukkige mensen worden die volop in het leven staan. Zo stap je vandaag, maar ook in de toekomst met vertrouwen de wereld in. Een mooie(re) wereld, waar we allemaal ons steentje aan bijdragen.
Op de Thomas van Aquinoschool kan uw kind zich in een doorgaande lijn ontwikkelen. We werken met onderbouwde en effectieve methodieken. Bij het aanbieden van nieuwe leerstof wordt ieder kind uitgedaagd om net iets verder te reiken dan het tot dan toe kon. Ons onderwijs is zo georganiseerd dat ieder kind zich aangesproken voelt om net dat stapje verder te zetten. Dit alles vindt plaats in een veilige setting, waar kwetsbaarheid als kracht wordt gezien en fouten maken mag (juist leerkansen zijn).
Extra ondersteuning
Wanneer er extra hulp nodig is, dan vinden wij het belangrijk dat deze ondersteuning zo dicht en vertrouwd mogelijk bij de kinderen aanwezig is. Daarom hebben we veel specialisten in huis die deze hulp kunnen bieden. Dit gaat niet alleen over de ondersteuning wanneer het even niet zo goed gaat met een kind, maar ook wanneer het juist heel goed gaat en een kind extra uitdaging nodig heeft. Zo hebben we -letterlijk- GGD (consultatiebureau), logopedie, schoolmaatschappelijk werk (gebiedsteam van de gemeente), jonge kind-, taal -, ict- en gedragsspecialisten in huis. Ook relaties met externe partijen (zoals jeugdhulpverlening, psychologen/orthopedagogen en andere scholen) vinden wij heel belangrijk. Onder het mom van: samen kom je verder!
Brugfunctionaris
De brugfuctionaris fungeert als schakel tussen school, ouders en leerlingen om te zorgen voor een goede samenwerking en communicatie. Hun taak is om iedereen zo goed mogelijk te ondersteunen bij de overgang naar en het functioneren binnen de school. Maar ook voor zaken die niet direct met school te maken hebben kun je bij hen terecht. Zij kunnen helpen of je de juiste richting op wijzen.Heb je vragen, zorgen of ben je op zoek naar advies? Aarzel niet om even langs te gaan bij Kirsten of Marieke. Bij de start van iedere schooldag vind je ze in de hal.
Wij werken op school graag aan bewezen effectieve methoden. Ook op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling. We weten dat (fijn) gedrag aan te leren is. PBS is zo'n gevalideerde methodiek. PBS staat voor Positive Behavior Support. Dit is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert waardoor voor iedereen duidelijk wordt wat van hen wordt verwacht. De kracht is dat de gehele school dezelfde duidelijke kaders en afspraken naleeft. Hierdoor is de school voor kinderen een voorspelbare, fijne, duidelijke en veilige plek om te leven en te leren.
Brede ontwikkeling
Wij kijken verder dan onze neus lang is en leren kinderen dit ook. We zetten in op de brede ontwikkeling van het kind en verdiepen zoveel mogelijk waar dit kan. Wij vinden dit zo belangrijk dat we ook naschools (kosteloos!) mogelijkheden creeëren voor bijvoorbeeld spel, creatieve vorming, muziek (een eigen schoolorkest) en sport.Vanuit een progressief en modern katholieke identiteit maken we ruimte voor zingeving en spiritualiteit alsook voor bijbehorende waarden zoals dankbaarheid, verantwoordelijkheid en empathie. Er wordt van én met elkaar geleerd, wat als een waardevolle verrijking wordt ervaren. Onze leerlingen kijken niet meer naar dat wat hen verschillend maakt, maar zien juist ook de overeenkomsten. Daardoor kan ieder kind bij ons zijn en worden wie hij is: zich eigen unieke zelf!
Sport en bewegen neemt een centrale plek in op school. We vinden het belangrijk dat leerlingen zich gezond kunnen ontwikkelen. Hierom investeren we - naast het naschoolse aanbod- in gespecialiseerde vakleerkrachten gymnastiek én regelen we extra passende ondersteuning (zoals motorische remedial teaching, fysiotherapie, logopedie) voor kinderen wanneer nodig.